Koncepcja pracy Przedszkola
KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 1
W ZŁOTORYI
Wizja przedszkola
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje
je do podjęcia nauki w szkole. - Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności
i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych. - Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
- Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
i skuteczną komunikację interpersonalną. - Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną
i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną. - Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
- Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy
Misja przedszkola
Nasze przedszkole:
- zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
- tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
- wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
- kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
- promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,
- przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
- organizuje sprawne zarządzanie placówką,
- analizuje i ocenia efekty swojej pracy.
Cele główne
- I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
- Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
- Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.
- II. Procesy zachodzące w przedszkolu.
- Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
- W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych..
- III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
- Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego
i lokalnego. - Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
Cele szczegółowe
- Realizacja założeń reformy oświatowej.
- Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci. - Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.
- Realizacja programu wychowawczego uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
- Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
- Realizacja programów autorskich uwzględniających edukację regionalną, patriotyczną i europejską.
- Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu - realizacja programu profilaktycznego.
- Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji
i wychowania dzieci. - Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
- Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta,
- Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.
Kryteria sukcesu
- Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.
- Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
- Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
- Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
- Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.
- Realizacja autorskich programów edukacyjnych, profilaktycznego i wychowawczego.
- Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
- Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
- Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
- Liczny udział dzieci w konkursach, turniejach itp.
- Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media
- Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.
- Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
- Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji
w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.
Do realizacji treści programu wykorzystujemy różne metody pracy, miedzy innymi:
a) prof. E. Gruszczyk –Kolczyńskiej – zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej,
b) kinezjologia edukacyjna Denisona – zajęcia i zabawy z zakresu mowy i myślenia,
c) pedagogika zabawy „Klanza „ – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji,
d) muzykoterapia, bajkoterapia – obszar edukacji kulturowo-estetycznej, zabawy dowolne , odpoczynek dzieci,
e) metody aktywne : gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów, gimnastyka twórcza R. Labana i K. Orffa, techniki parateatralne ( zabawy w teatr),
f) elementy metody dobrego startu M. Bogdanowicz oraz metody odimiennej I. Majchrzak- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
Katalog metod stosowanych w przedszkolu
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
- Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
- Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
- Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Sylwetka absolwenta
Absolwent Przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- czuje się Polakiem i Europejczykiem.
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Sposoby motywacji dzieci:
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- oklaski,
- emblematy,
- przydział funkcji.
Stosowane kary:
- brak nagrody,
- upomnienie ustne,
- czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
- poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej (dzieci starsze), obserwacji wstępnej (dzieci młodsze),
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie i obserwacji wstępnej i końcowej,
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
- przeprowadzenie diagnozy i obserwacji końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
- teczek prac i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- albumów, kronik,
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
- rozmów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- ankiet,
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- hospitacji,
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania, - nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
- informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy i obserwacji wstępnej i końcowej.
SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
- przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
- informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej,
- włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
- szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
- tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
- współpraca z PODN i PPP, SOSz-W, szkołami podstawowymi, przedszkolami, ZOKiR, biblioteką pedagogiczną i miejską, policją, strażą pożarną, Muzeum Złota, nadleśnictwem, zakładami pracy oraz władzami samorządowymi itp.,
- włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym
Realizacja koncepcji pracy przedszkola opiera się na:
- Programie wychowawczym
- Programie profilaktycznym.
- Programie adaptacyjnym.
- Programie rozwoju.
- Rocznym planie pracy.
Priorytetem naszej działalności jest bezpieczeństwo, akceptacja i poszanowanie praw naszych wychowanków. Pragniemy doskonalić jakość pracy naszego przedszkola poprzez rozpoznawanie potrzeb środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi.
Koncepcja pracy zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 23.11.2011 r. Uchwałą Nr 7/2011/12.