Misja i wizja przedszkola

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

 

Przedszkole Miejskie nr 1 w Złotoryi to placówka bezpieczna, przyjazna dzieciom, rodzicom, nauczycielom i pracownikom, otwarta na potrzeby wychowanków i ich rodziców, zapewniająca warunki do optymalnego rozwoju dla każdego dziecka, wspierająca rozwój zdolności i zainteresowań dziecięcych we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym.

Przedszkole:

  • a) zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
  • b) tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • c) wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • d) kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
  • e) promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,
  • f) przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • g) organizuje sprawne zarządzanie placówką,
  • h) analizuje i ocenia efekty swojej pracy.

Wizja przedszkola:

  • a) Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • b) Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
  • c) Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
  • d) Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
  • e) Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
  • f) Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
  • g) Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
  • h) Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
  • i) Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
  • j) Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • k) Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
  • l) Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy

Cele i zadania przedszkola

Dokładna znajomość celów działania przedszkola sprawia większą z nim identyfikację i większe prawdopodobieństwo efektywnej realizacji tych celów. Zgodność celów placówki z celami pracowników optymalizuje ich działania. Cele i zadania przedszkola precyzują zarówno Regulamin organizacyjny jak tez wspomniany wcześniej statut przedszkola. Należą do nich w szczególności:

  1. przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole;
  2. udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
    • a) kierowanie dzieci do Poradni Psychologiczno Pedagogicznej na podstawie przeprowadzonej obserwacji i diagnozy,
    • b) rozwijanie w pełnym zakresie osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych dziecka,
    • c) konsultacje psychologiczno-pedagogiczne na placówce,
    • d) indywidualizowanie pracy z dzieckiem oczekującym pomocy,
    • e) diagnozowanie środowiska rodzinnego,
    • f) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspokajania,
    • g) rozpoznawanie przyczyn trudności w działaniu edukacyjnym i zabawowym,
    • h) wspieranie dziecka z wybitnymi uzdolnieniami,
  3. organizowanie różnych form współpracy w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  4. podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego przedszkola i wspieranie nauczycieli w tym zakresie,
  5. prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci, nauczycieli i rodziców,
  6. wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniu wyrównującym szanse edukacyjne dziecka,
  7. wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  8. upowszechnianie wśród dzieci wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwej postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych,
  9. wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka zdrowego i z deficytami,
  10. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
  11. budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
  12. kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
  13. rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
  14. stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
  15. troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
  16. zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
  17. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
  18. wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
  19. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
  20. zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.