Przedszkole Miejskie nr 1 "Złote Skrzaty" w Złotoryi
Standardy Ochrony Małoletnich Przedszkola Miejskiego nr 1 w Złotoryi
Przedszkole Miejskie nr 1 w Złotoryi
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
SIERPIEŃ 2024 r.
SPIS TREŚCI:
PROCEDURA 1. - Obowiązki pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi oraz osób zatrudnianych i dopuszczonych do takiej działalności.
„NIEBIESKA KARTA – A”
PROCEDURA 1A – Czynności do wykonania przy zatrudnieniu lub dopuszczeniu do pracy
PROCEDURA 2. - Określenie miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym
PROCEDURA 3. - Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora oraz zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
PROCEDURA 4. - Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
PROCEDURA 5. - Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadomienie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury ,,niebieskiej karty”
PROCEDURA 6.- Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
PROCEDURA 7.- Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
PROCEDURA 8.- Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
PROCEDURA 9.- Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia oraz sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu
PROCEDURA 10. - Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
PROCEDURA 11. - Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
PROCEDURA 12. - Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet
PROCEDURA 13. - Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
PROCEDURA 14. - Stosowanie standardów
PROCEDURA 1.
Obowiązki pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi oraz osób zatrudnianych
i dopuszczonych do takiej działalności.
Cel: Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego dzieci
oraz odseparowanie małoletnich od osób wykazujących niepokojące zachowania o charakterze seksualnym.
Osoby odpowiedzialne: Dyrektor przedszkola, a w przypadku jego nieobecności osoby upoważnione do wykonywania określonych czynności.
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
art. 12 ust. 6 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich,
art. 14 ust. 2 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich,
art. 21 ust 1 – 11 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich,
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela,
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku
|w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie
o ochronie danych).
- 1
Podmioty o których mowa w art. 21 ust. 1 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym i ochronie małoletnich przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu
lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi zobowiązane
są do wykonania obowiązków wynikających z przepisu art. 21 ust. 2-8 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- 2
Podmioty o których mowa w art. 21 ust. 1 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym i ochronie małoletnich uzyskują informację odnośnie osoby z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do wykonywania czynności w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi pod kątem wpisu w Rejestrze z dostępem ograniczonym.
- 3
Ilekroć w Ustawie o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich jest mowa o Rejestrze z dostępem ograniczonym rozumie się przez to Rejestr Sprawców Przestępstw na tle seksualnym. Zawartość rejestru skodyfikowana jest w art. 4 ust. 1 przedmiotowej ustawy.
- 4
Sposób pozyskania informacji o których mowa w art. 21 ust. 2 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich precyzuje Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 lipca 2017 roku w sprawie trybu, sposobu i zakresu uzyskiwania
i udostępniania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym oraz sposobu zakładania konta użytkownika. Rozporządzenie to stanowi załącznik nr 1 do procedury.
- 5
Od osoby, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do wykonywania czynności w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi odbiera się informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie Przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego,
art. 189a Kodeksu Karnego, art. 207 Kodeksu Karnego oraz przepisów Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023r. poz. 172 oraz z 2022 roku poz. 2600) lub inne czyny zabronione odpowiadające przepisom prawa obcego.
- 6
Od obywatela państwa obcego z którym ma być nawiązany stosunek pracy lub który ma być dopuszczony do wykonywania czynności w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi, innego niż Rzeczypospolita Polska dodatkowo odbiera się informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
- 7
Od osoby, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do wykonywania czynności w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi odbiera się ponadto informację
o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała przez ostatnie 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, a jednocześnie odbiera się o danej osoby informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej
z kontaktami z dziećmi.
- 8
Jeżeli przepisy prawa państwa obcego innego niż Rzeczypospolita Polska nie przewidują wydania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi,
od osoby odbiera się informację z rejestru karnego tego państwa.
- 9
W przypadku gdy przepisy prawa państwa obcego innego niż Rzeczypospolita Polska nie przewidują sporządzenia informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej
z kontaktami z dziećmi lub nie prowadzą rejestru karnego, od osoby z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do wykonywania czynności w zakresie działalności związanej
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich
lub z opieką nad nimi odbiera się pisemne oświadczenie, w którym oświadcza ona, że nie była prawomocnie skazana w danym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego, art. 189a Kodeksu Karnego,
art. 207 Kodeksu Karnego oraz przepisom Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii
(Dz. U. z 2023r. poz. 172 oraz z 2022 roku poz. 2600), oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, że dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów lub działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi.
- 10
Oświadczenia, o których mowa w §9 są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, które wyczerpuje znamiona przestępstwa określonego w art. 233 k.k.
- 11
Oświadczenie o których mowa w §9 powinno zawierać klauzulę następującej treści:
,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula uznawana jest za zastępcze pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- 12
Informacje uzyskane w procesie sprawdzenia pracodawca lub inny organizator utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika lub dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej
do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi.
- 13
Wykonanie obowiązku sprawdzenia osoby przed dopuszczeniem jej do działalności związanej
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich
lub z opieką nad nimi nie jest wymagane w przypadku gdy osobą tą jest członek rodziny małoletniego lub osoba znana osobiście rodzicowi małoletniego lub przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona jednocześnie wykonywana w stosunku do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi do działalności.
- 14
Przez członka rodziny o którym mowa w §13 należy rozumieć osobę spokrewnioną albo osobę niespokrewnioną, pozostającą w faktycznym związku oraz wspólnie zamieszkującą i gospodarującą.
- 15
Dodatkowo od osoby, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona
do wykonywania czynności odbiera się oświadczenie, że nie toczy się przeciwko niemu postępowanie w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne, oświadczenie o posiadaniu przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych i możliwości korzystania z pełni praw publicznych, a ponadto na sprawdzającym ciąży obowiązek uzyskania informacji
o niekaralności dyscyplinarnej nauczyciela, które widnieje w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych.
- 16
W celu zapewnienia prawidłowego toku postępowania sprawdzającego od osoby odbiera
się następujące dane:
- Imię i nazwisko,
- Datę urodzenia,
- Pesel,
- Nazwisko rodowe,
- Imię ojca i matki.
- 17
Cel i zakres przetwarzania danych osobowych osób, z którymi ma być nawiązany stosunek pracy
lub która ma być dopuszczona do wykonywania czynności w zakresie działalności związanej
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich
lub z opieką nad nimi określa się na podstawie przepisów rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
+załącznik nr 1
PROCEDURA 1A
CZYNNOŚCI DO WYKONANIA PRZY ZATRUDNIENIU LUB DOPUSZCZENIU DO PRACY
Obywatel Rzeczypospolitej:
- Należy sprawdzić kandydata w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób
w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej 15 roku życia wydała postanowienie o wpisie w rejestrze
(są to rejestry, które wchodzą w skład Rejestru Sprawców Przestępstw na tle seksualnym), - Należy odebrać od kandydata informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie czynów opisanych w pkt.5,
- Należy odebrać od kandydata oświadczenie o państwie lub państwach w jakich zamieszkiwał
w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa,
a jednocześnie w przypadku wystąpienia takich państw, od kandydata należy odebrać informację z rejestru karnego państwa obcego uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, - W przypadku, gdy przepisy prawa państwa innego niż Rzeczypospolita Polska nie przewidują wydania informacji z rejestru karnego państwa obcego uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, od kandydata odbiera
się informację z rejestru karnego, - W przypadku, gdy przepisy prawa państwa innego niż Rzeczypospolita Polska nie przewidują wydania informacji z rejestru karnego państwa obcego uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi i informacji z rejestru karnego, od kandydata odbiera się oświadczenie o danym fakcie wraz z oświadczeniem o tym,
że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem sądu w danym państwie za czyny zabronione, które odpowiadają przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego, art. 189a Kodeksu Karnego, art. 207 Kodeksu Karnego oraz przepisom Ustawy
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023r. poz. 172 oraz z 2022 roku poz. 2600),
oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, że dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów lub działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi, - W oświadczeniu należy zaznaczyć, że jest ono składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za przestępstwo określone w art. 233 k.k. Kandydat zawiera w oświadczeniu następującą treść
,, Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, - Informacje uzyskane z rejestru oraz od kandydata zamieszcza się w aktach osobowych
lub w dokumentacji dotyczącej kandydata, - Wykonanie obowiązku sprawdzenia osoby przed dopuszczeniem jej do działalności związanej
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi nie jest wymagane w przypadku gdy osobą tą jest członek rodziny małoletniego lub osoba znana osobiście rodzicowi małoletniego lub przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona jednocześnie wykonywana w stosunku
do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi
do działalności, - Członkiem rodziny może być osoba spokrewniona lub osoba niespokrewniona, która pozostaje z inną osobą w więzi emocjonalnej, fizycznej lub gospodarczej,
- Od kandydata odbiera się oświadczenie, że nie toczy się przeciwko niemu postępowanie
w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne, oświadczenie o posiadaniu przez niego pełnej zdolności
do czynności prawnych i możliwości korzystania z pełni praw publicznych, - Jeśli przewiduje to charakter jednostki, zatrudniający lub dopuszczający do działalności sprawdza kandydata pod kątem karalności dyscyplinarnej.
Obywatel państwa obcego:
- Należy sprawdzić kandydata w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób
w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej 15 roku życia wydała postanowienie o wpisie w rejestrze
( są to rejestry, które wchodzą w skład Rejestru Sprawców Przestępstw na tle seksualnym), - Należy odebrać od kandydata informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie czynów opisanych w pkt.6,
- Należy odebrać od kandydata informację z rejestru karnego państwa obcego uzyskiwaną
do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, - Należy odebrać od kandydata oświadczenie o państwie lub państwach w jakich zamieszkiwał
w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa,
a jednocześnie w przypadku wystąpienia takich państw, od kandydata należy odebrać informację z rejestru karnego państwa obcego uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, - W przypadku, gdy przepisy prawa państwa innego niż Rzeczypospolita Polska nie przewidują wydania informacji z rejestru karnego państwa obcego uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, od kandydata odbiera
się informację z rejestru karnego danego państwa, - W przypadku, gdy przepisy prawa państwa innego niż Rzeczypospolita Polska nie przewidują wydania informacji z rejestru karnego państwa obcego uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi i informacji z rejestru karnego, od kandydata odbiera się oświadczenie o danym fakcie wraz z oświadczeniem o tym,
że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem sądu w danym państwie za czyny zabronione, które odpowiadają przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego, art. 189a Kodeksu Karnego, art. 207 Kodeksu Karnego oraz przepisom Ustawy
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023r. poz. 172 oraz z 2022 roku poz. 2600),
oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, że dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów lub działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi, - W oświadczeniu należy zaznaczyć, że jest ono składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za przestępstwo określone w art. 233 k.k.,, Jestem świadomy odpowiedzialności karnej
za złożenie fałszywego oświadczenia”, - Informacje uzyskane z rejestru oraz od kandydata zamieszcza się w aktach osobowych
lub w dokumentacji dotyczącej kandydata, - Wykonanie obowiązku sprawdzenia osoby przed dopuszczeniem jej do działalności związanej
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi nie jest wymagane w przypadku gdy osobą tą jest członek rodziny małoletniego lub osoba znana osobiście rodzicowi małoletniego lub przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona jednocześnie wykonywana w stosunku
do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi
do działalności, - Członkiem rodziny może być osoba spokrewniona lub osoba niespokrewniona, która pozostaje z inną osobą w więzi emocjonalnej, fizycznej lub gospodarczej,
- Od kandydata odbiera się oświadczenie, że nie toczy się przeciwko niemu postępowanie
w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne, oświadczenie o posiadaniu przez niego pełnej zdolności
do czynności prawnych i możliwości korzystania z pełni praw publicznych, - Jeśli przewiduje to charakter jednostki, zatrudniający lub dopuszczający do działalności sprawdza kandydata pod kątem karalności dyscyplinarnej.
PROCEDURA 2.
Określenie miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym
Cel: Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego uczniów,
oraz odseparowanie małoletnich od osób wykazujących niepokojące zachowania o charakterze seksualnym.
Osoby odpowiedzialne: Dyrektor przedszkola, a w przypadku jego nieobecności osoby upoważnione do wykonywania określonych czynności.
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
art. 22 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- 1
Określenie miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym następuje w formie dostępnej publicznie policyjnej mapy zagrożeń zwanej dalej policyjną mapą zagrożeń przestępstwami na tle seksualnym.
- 2
Policyjna mapa zagrożeń przestępstwami na tle seksualnym dostępna jest na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Komendy Głównej Policji.
- 3
Na stronę policyjnej mapy zagrożeń przestępstwami na tle seksualnym dostaniemy się poprzez wejście na podany link poniżej:
- 4
Policyjna mapa zagrożeń przestępstwami na tle seksualnym zawiera aktualne informacje o miejscach szczególnego zagrożenia przestępstwami przeciwko wolności seksualnej, wymienionymi w rozdziale XXV Kodeksu karnego.
- 5
Poprzez określenie miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym rozumiemy analizę obszaru, w którym swoją siedzibę ma podmiot sprawdzający, lub obszar ten jest miejscem destynacji wyżej wymienionego podmiotu.
- 6
Policyjna mapa zagrożeń przestępstwami na tle seksualnym zawiera aktualne dane statystyczne występowania przestępstw wymienionych w rozdziale XXV Kodeksu Karnego z podziałem na obszary,
a także dane statystyczne osób wpisanych do rejestru przestępstw na tle seksualnym.
- 7
Z analizy miejsc szczególnego zagrożenia przestępstwami przeciwko wolności seksualnej sporządza
się protokół stanowiący załącznik nr 1 procedury określenia miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym.
- 8
Określenie miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym następuje nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy w każdym roku kalendarzowym, przyjmując przy tym, że pierwsze określenie miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym wystąpi z dniem wdrożenia standardów ochrony małoletni
Miejscowość, data …….
Protokół
z określenia miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym
Osoba przeprowadzająca analizę danych statystycznych:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Działając na podstawie art. 22 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich dokonano określenia miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym:
Częstotliwość występowania zdarzeń:
Zgwałcenie (art. 197 k.k.) –
Obcowanie płciowe z osobą chorą psychicznie (art. 198 k.k.) -
Seksualne wykorzystanie stosunku zależności (art. 199 k.k.) -
Seksualne wykorzystanie małoletniego (art. 200 k.k.) -
Propagowanie pedofilii (art. 200b k.k.) -
Kazirodztwo (art. 201 k.k.) -
Prezentowanie pornografii (art. 202 k.k.) -
Zmuszanie do prostytucji (art. 203 k.k.) -
Sutenerstwo (art. 204 k.k.) -
Ilość osób ujętych w rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym-
Data i podpis
………………………………
PROCEDURA 3.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim
a personelem placówki lub organizatora oraz zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
Art. 22c ust 1 pkt. 1 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich.
Personel placówki oraz organizator powinni stosować się do następujących zasad:
1.Należy zapewnić dziecku bezwzględne bezpieczeństwo oraz eliminować zachowania,
które mogą dążyć do narażenia małoletniego na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia
lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu,
- Wszystkie swoje działania realizować mając na względzie dobro dziecka,
- Unikać bezpośredniego kontaktu fizycznego, gdy nie jest to koniczne,
- Formułować swoje twierdzenia w sposób jednoznaczny i zrozumiały dla odbiorcy,
- Należy zapewnić dziecku możliwości rozwoju i samorealizacji,
- Całkowicie zakazane jest stosowanie zarówno przemocy psychicznej jak i fizycznej,
- Należy podchodzić do swoich zadań profesjonalnie, z odpowiednim zaangażowaniem,
- Nie dopuszczać do sytuacji w których małoletni lub osoby zewnętrzne mogłyby źle odebrać
nasze intencje, - W przypadku wystąpienia zachowania nieakceptowalnego lub naruszającego podstawowe zasady współżycia społecznego zasadnym jest poproszenie o asystę inną osobę dorosłą, która pomoże rozwiązać zaistniały problem (dotyczy to sytuacji, w których możemy zostać posądzeni o zachowania niepożądane),
- Małoletnich należy traktować sprawiedliwie i podchodzić do nich z szacunkiem,
- Zakazane jest stosowanie kar cielesnych,
- Powinno się reagować zawsze adekwatnie do zaistniałej sytuacji,
- Należy jasno stawiać granice i mówić o tym otwarcie,
- Kategorycznie zakazane jest nawiązywanie z małoletnimi kontaktów wykraczających poza zakres wykonywania przez nas obowiązków służbowych (podteksty o charakterze seksualnym, nieodpowiednie gesty),
- Starać się nie kontaktować się z małoletnimi za pośrednictwem komunikatorów internetowych, preferowany jest kontakt przez rodziców lub gdy kontakt przy pomocy wskazanych środków
jest konieczny, zastosować jasny przekaz i konkretne pytania, odpowiedzi bez zbędnych dygresji, - Nie dopuszczać się innych czynów, za które może grozić odpowiedzialność karna.
Małoletni powinien:
- Traktować pracownika jednostki z szacunkiem,
- Realizować obowiązek szkolny i poszerzać swoją wiedzę,
- Brać udział w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych,
- Dbać o swoje bezpieczeństwo,
- Dbać o dobrą atmosferę,
- Przestrzegać statut przedszkola i innych regulaminów,
- Dbać o dobre imię przedszkola,
- Dbać o wspólne mienie,
- Wykonywać polecenia nauczyciela lub innej osoby upoważnionej,
- Przestrzegać zasad współżycia społecznego,
- Dbać o środowisko naturalne.
PROCEDURA 4.
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej,
Art. 22c ust 1 pkt. 2 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich.
Przemoc domowa: jednorazowe lub powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej a w szczególności:
- Narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
- Naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
- Powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
- Ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
- Istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia, udręczania w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Osoba doznająca przemocy domowej:
- Małżonek, również w przypadku, gdy małżeństwo ustało lub zostało unieważnione,
oraz jego wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie, - Wstępni i zstępni oraz ich małżonkowie,
- Rodzeństwo, ich wstępni, zstępni i ich małżonkowie,
- Osoba pozostająca w stosunku przysposobienia i jej małżonek oraz jego wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie,
- Osoba pozostającą obecnie lub w przeszłości we wspólnym pożyciu oraz jego wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie,
- Osoba wspólnie zamieszkującą i gospodarującą oraz jego wstępni, zstępni, rodzeństwo
i ich małżonkowie, - Osoba pozostającą obecnie lub w przeszłości w trwałem relacji uczuciowej lub fizycznej niezależnie od wspólnego zamieszkiwania lub gospodarowania,
- Małoletni,
- Małoletni będącego świadkiem przemocy domowej wobec wyżej wymienionych osób.
Osoba stosująca przemoc domową- pełnoletni który dopuszcza się przemocy domowej
Na podstawie art. 12 ust 1 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy domowej, niezwłocznie zawiadamiają o tym policję lub prokuratora.
Na podstawie art. 12 ust 2 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej osoby będące świadkami przemocy domowej powinny zawiadomić o tym Policję, prokuratora
lub inny podmiot działający na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej.
Osoba, która doświadcza przemocy domowej może żądać:
-zakazu zbliżania się i kontaktowania z nią przez osobę stosującą przemoc domową,
-nakazu opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania,
-w przypadku, gdy osoba doznająca przemocy uczęszcza do szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej, artystycznej, uprawia sport lub pracuje może ona żądać zakazu wstępu do wyżej wymienionych miejsc.
Podejrzenie- przypuszczenie istnienia czegoś.
Czynności do wykonania przy podejrzeniu przemocy domowej:
- W przypadku powzięcia informacji o krzywdzeniu należy w pierwszej kolejności ustalić charakter doznanej krzywdy oraz mechanizm krzywdzenia oraz możliwych świadków
tego procederu, - W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia osoby pokrzywdzonej przemocą domową niezwłocznie wezwać pomoc medyczną oraz udzielić niezbędnej pomocy przedmedycznej,
- Rozważ założenie niebieskiej karty,
- Jeśli jest możliwe rozpytać świadków odnośnie posiadanych informacji o krzywdzeniu,
- W przypadku, gdy świadkami tych zdarzeń są inni uczniowie lub inne osoby małoletnie,
do rozpytania należy podejść ze szczególną starannością, dając małoletni komfort wypowiedzi, poprzestać na zadawaniu nieskomplikowanych pytań oraz dążyć do uzyskania jak najbardziej konkretnych odpowiedzi, - W przypadku powzięcia informacji o zagrożeniu zdrowia lub życia osoby krzywdzonej należy niezwłocznie zawiadomić organy ścigania,
- Jeżeli w wyniku rozpytania zachodzi podejrzenie stosowania przemocy domowej, na podstawie art. 12 ust 1 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej, niezwłocznie zawiadamiamy o danym fakcie policję lub prokuratora,
- W przypadku, gdy pokrzywdzonym jest osoba małoletnia, należy udzielić jej niezbędnego wsparcia,
Z interwencji należy sporządzić zapisek urzędowy wraz z opisem uzyskanych informacji, podjętymi czynnościami oraz z ewentualną decyzją odnośnie zgłoszenia do organów ścigania.
PROCEDURA 5.
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomienia
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadomienie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne
za wszczynanie procedury ,,niebieskiej karty”
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
art. 22c ust 1 pkt. 3 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich,
art. 12 ust 1 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej.
Procedura złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego:
- W pierwszej kolejności należy ustalić istotne informacje odnośnie zdarzenia,
- W przypadku zaistnienie podejrzenia o popełnionym czynie zabronionym należy określić jego charakter, osoby pokrzywdzone, sprawców a także ewentualnych świadków,
- Rozważyć czy jest to czyn popełniony przez nieletniego czy osobę dorosłą,
- W zależności od uzyskanych informacji podjąć decyzję o zasadności złożenia zawiadomienia
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, - Decyzję oprzeć o przepisy Ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich kodeksu postępowania karnego lub ustawy o przemocy domowej:
Art. 4 ust 3 Ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich- Instytucje państwowe i samorządowe
oraz publiczne i niepubliczne szkoły i placówki oświatowe, które w związku ze swoją działalnością dowiedziały się o dopuszczeniu się przez nieletniego czynu zabronionego wyczerpującego znamiona przestępstwa ściganego z urzędu lub przestępstwa skarbowego, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym sąd rodzinny lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów popełnienia czynu zabronionego.
Art. 304 § 1 Kodeksu Postępowania Karnego- Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję.
Art. 12 ust 1 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej - osoby,
które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy domowej, niezwłocznie zawiadamiają o tym policję lub prokuratora.
Przy składaniu zawiadomienia zasadnym jest odpowiedzieć na następujące pytania:
- co?
- gdzie?
- kiedy?
- w jaki sposób?
- dlaczego?
- jakimi środkami?
- Kto?
Osoby odpowiedzialne za złożenie zawiadomienia:
- Dyrektor przedszkola
- Nauczyciel
W przypadku braku obecności wyżej wymienionych osób, odpowiedzialne będą inne osoby upoważnione w danej chwili.
Podmioty uprawnione do wszczynania procedury niebieskiej karty:
- pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej;
- funkcjonariusz Policji;
- żołnierz Żandarmerii Wojskowej;
- pracownik socjalny specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej;
- asystent rodziny;
- nauczyciel wychowawca będący wychowawcą klasy lub nauczyciel znający sytuację domową małoletniego;
- osoba wykonująca zawód medyczny, w tym lekarz, pielęgniarka, położna lub ratownik medyczny;
- przedstawiciel gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
- pedagog, psycholog lub terapeuta, będący przedstawicielami jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych; Policji; oświaty; ochrony zdrowia; lub organizacji pozarządowych.
Osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury niebieskiej karty:
- Dyrektor przedszkola
- Nauczyciel
W przypadku braku obecności wyżej wymienionych osób, odpowiedzialne będą inne osoby upoważnione w danej chwili.
PROCEDURA 6.
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
art. 22c ust 1 pkt. 4 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich,
art. 22c ust. 6 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Za dokonywanie przeglądu i aktualizacji standardów odpowiedzialna jest osoba zarządzająca jednostką lub w przypadku jej nieobecności osoba do tego wyznaczona, która zostanie upoważniona pisemnie przez kierownika jednostki,
- Upoważnienie wydaje się na czas określony i może być wielokrotnie przedłużone,
- Osoba odpowiedzialna za przegląd i aktualizację standardów powinna posiadać stosowną wiedzę odnośnie przepisów standardów ochrony małoletnich,
- Dokumentacja standardów ochrony małoletnich musi być zgodna z powszechnie obowiązującym prawem,
- W przypadku zmiany przepisów prawa przepisy standardów zostają niezwłocznie dopasowane do nowelizacji prawnych,
- W przypadku braku zmian w przepisach prawa, przeglądu standardów dokonuje się nie rzadziej niż raz na dwa lata,
- Z przeglądu standardów dokonuje się zapisek urzędowy o przebiegu przeglądu oraz adnotację odnośnie ujawnionych nieprawidłowości lub wprowadzonych poprawek,
- Zapiski urzędowe dotyczące standardów przechowuje się wraz z protokołem z określenia miejsc zagrożenia i notatkami z ujawnionych zdarzeń dotyczących krzywdzenia małoletniego lub osoby dorosłej.
PROCEDURA 7.
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
art. 22c ust 1 pkt. 4 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich.
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów jest Dominik Baranowski reprezentujący stowarzyszenie Polskie Centrum Bezpieczeństwa i Prewencji.
- Zakres kompetencji osoby:
- Ukończone studia jednolite magisterskie z zakresu prawa
- Ukończone studia podyplomowe na kierunku Compliance w Organizacji (zgodność z obowiązującymi przepisami)
- Były funkcjonariusz Wydziału do Walki z Przestępczością Przeciwko Życiu i Zdrowiu i Wydziału Nieletnich i Patologii
Zasady przygotowania personelu:
- Przeszkolenie kierownictwa jednostki w jej siedzibie pod kątem stosowania przepisów Standardów Ochrony Małoletnich i nadzoru nad procedurami
- Przeszkolenie personelu jednostki w jej siedzibie pod kątem stosowania przepisów Standardów Ochrony Małoletnich w postaci cyklu szkoleń
- Wręczenie certyfikatów ukończenia szkolenia z przepisów dotyczących ochrony małoletnich
i stosowania procedur
PROCEDURA 8.
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia
się z nimi i ich stosowania
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
art. 22c ust 1 pkt. 6 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich,
art. 22c ust 7 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Określenie miejsc znajdowania się standardów w celu zapoznania się z ich treścią:
- Standardy ochrony małoletnich w wersji zupełnej znajdują się na stronie internetowej www. przedszkole1@zlotoryja.pl
- Standardy ochrony małoletnich są wywieszone na tablicy ogłoszeń w szatni i w salach dla dzieci Przedszkola Miejskiego nr 1 w Złotoryi w wersji skróconej (obrazkowej) przeznaczonej dla małoletnich.
PROCEDURA 9.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia oraz sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
art. 22c ust. 1 pkt. 7 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich,
art. 22c ust. 2 pkt. 4 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich,
art. 22c ust. 1 pkt. 8 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich.
W jednostce za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu odpowiedzialny jest w pierwszej kolejności:
- Dyrektor przedszkola
- Nauczyciele grup
W przypadku nieobecności wyżej wymienionych osób osobą odpowiedzialną jest członek personelu jednostki upoważniony do działania w danej chwili. Upoważnienie wydaje kierownik jednostki lub jego zastępca.
Po otrzymaniu informacji o zdarzeniach zagrażających małoletniemu niezwłocznie udziela się w mu wsparcia. Wsparcie to powinno być zgodne z uprzednio ustalonym planem wsparcia małoletniego po ujawnienia krzywdzenia. Zasady udzielania planu wsparcia opisane są w osobnej procedurze.
Z ujawnionych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu sporządza się zapisek urzędowy i przechowuje się go w dokumentacji przedszkola.
PROCEDURA 10.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi,
a w szczególności zachowania niedozwolone
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
Art. 22c ust 2 pkt. 1 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich.
Małoletni powinni zachowywać się w następujący sposób:
- Należy traktować siebie i innych z szacunkiem,
- Powinno się używać odpowiedniego słownictwa bez wulgaryzmów,
- Małoletni powinien dbać o dobre relacje z innymi,
- Ważnym jest, aby dbać o środowisko,
- Zakazanym jest popełnianie czynów zabronionych prawem,
- Zakazanym jest spożywanie alkoholu lub narkotyków, a także innych substancji trujących,
- Należy bezwzględnie powstrzymać się od hejtowania rówieśników,
- Ważnym jest, aby nie naśmiewać się z innych ze względu na ich odmienność,
- Warto być dobrym człowiekiem, gdyż dobro zawsze wraca,
- Małoletni powinien zdawać sobie sprawę z tego, że to co wrzucamy do Internetu,
może już nigdy z niego nie zostać usunięte, - Należy pamiętać, że każdy ma prawo do prywatności,
- Zakazanym jest wykorzystywanie wizerunku innej osoby bez jej zgody, w szczególności
w celu naruszenia jej dóbr osobistych, - Nie wolno naruszać nietykalności cielesnej innej osoby wbrew jej woli,
- Zakazane są takie zachowania jak uderzenie, szarpanie, popychanie, podduszanie, trzymanie za włosy, polewanie wodą lub inną cieczą, a także inne zachowanie niepożądane,
- Małoletni powinien dawać przykład innym swoją postawą i powstrzymywać
się od jakichkolwiek form przemocy.
PROCEDURA 11.
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
Art. 22c ust 2 pkt. 2 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich.
Podczas korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet należy stosować się do następujących zasad:
- Nie wchodzimy na strony, które są niedozwolone dla osób małoletnich,
- Nie ujawniamy swoich danych osobowych, które mogą nas identyfikować,
- Nie udostępniamy swojego położenia,
- Nie pobieramy plików, które mogą być przeznaczone dla dorosłych lub mieć wirusa,
- Pamiętaj, że to co udostępnisz w Internecie może zostać tam już na zawsze,
- Pamiętaj, że jesteś osobą odpowiedzialną za to co zamieszczasz w Internecie,
- Bądź ostrożny przy korzystaniu z komunikatorów społecznych,
- Często nie ma 100 procentowej pewności kto z Tobą prowadzi rozmowę przez Internet,
- W sieci nie udostępniamy treści obraźliwych,
- Nie hejtujemy innych,
- W przypadku, gdy coś komentujemy, róbmy to z szacunkiem i bez słów wulgarnych,
- Gdy masz jakiś problem w związku z korzystaniem z Internetu poproś o pomoc opiekuna,
- Jeśli tworzysz nowe treści staraj się, aby nie były one wulgarne a wartościowe i inspirujące,
- Staraj się rozróżniać informacje prawdziwe od tak zwanych ,,fake news”,
czyli fałszywych informacji, - Unikaj niebezpiecznych kontaktów z innymi osobami,
- Nie podawaj swoich haseł osobom obcym, nawet przyjaciołom,
- Dbaj o bezpieczeństwo swoich i cudzych danych.
PROCEDURA 12.
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
Art. 22c ust 2 pkt. 3 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich.
Procedury:
- Koniecznym jest zainstalowanie oprogramowania zabezpieczającego przed treściami szkodliwymi i nieodpowiednimi na urządzeniach dopuszczonych do użytkowania
przez małoletnich, - Należy skonfigurować ustawienia prywatności i bezpieczeństwa w przeglądarkach internetowych i aplikacjach w celu ograniczenia dostępu do treści szkodliwych
i nieodpowiednich, - Regularnie rozmawiaj z małoletnim o zagrożeniach w Internecie,
- Ustal jasne zasady dotyczące korzystania z urządzeń,
- Kieruj dziecko ku treściom wartościowym (edukacyjnym, rozwojowym),
- Sprawdzaj, czy na urządzeniach nie doszło do pobrania plików o treści nieodpowiedniej
dla małoletnich, - Zapewnij wsparcie w przypadku napotkania problemów lub zagrożeń w Internecie,
- Poucz dzieci o tym, że informacja raz wrzucona do sieci, może już nie zostać nigdy
z niego usunięta, - Poucz dzieci o odpowiedzialności za ich wpisy,
- Przypominaj dzieciom, aby nie podawały swoich danych lub też miejsca ich lokalizacji,
gdyż nie mamy pewności z kim mamy do czynienia po drugiej stronie, - Wskaż małoletnim zagrożenia płynące z korzystania z mediów społecznościowych
(hejt, dyskryminacja, cyberprzemoc itp.), - Staraj się nadzorować małoletnich w poruszaniu się po Internecie, aby zapobiec
innym możliwym zagrożeniom.
PROCEDURA 13.
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
Art. 22c ust 2 pkt. 4 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich.
Pracodawcy i inni organizatorzy w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi oraz osób zatrudnianych i dopuszczonych do takiej działalności tworzą zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia. Plan wsparcia tworzy się w zależności od konkretnego przypadku. Podczas tworzenia planu zaleca się stosowanie następujących zasad:
- Należy zapewnić małoletniemu przyjazne miejsce do rozmowy (w zależności od możliwości
chodzi tu o miejsce, gdzie jest najmniejsza ilość osób postronnych), - Nie należy pośpieszać małoletniego i naciskać na to, aby nam wszystko szybko powiedział,
- Na spokojnie należy wyjaśnić małoletniemu, że ta rozmowa jest po to, aby mu pomóc,
- Postaraj się, aby dziecko czuło się w jak największym stopniu komfortowo,
co może doprowadzić do tego, że otworzy się ono przed rozmówcą, - Mów do dziecka zrozumiale, nie używaj trudnego słownictwa,
- Trzeba być cierpliwym,
- Staraj się wprowadzić pozytywną atmosferę mimo trudnej sytuacji,
- Jeśli jest to możliwe pochwal małoletniego za chęć rozmowy i próbę rozwiązania problemu,
- Przyjmij pozycję dostosowaną do małoletniego, warto przyjąć pozycję, w której twoja
twarz jest na wysokości twarzy małoletniego (w przypadku, gdy jest on niższy), - Pamiętaj, aby uwzględnić sytuację małoletniego, który może czuć się niekomfortowo,
mieć poczucie winy, zaniżone poczucie własnej wartości lub po prostu może odczuwać
silny strach, - W rozmowie zwracaj uwagę na to, że małoletni ma w tobie pełne wsparcie,
- Dowiedz się od małoletniego, czy można mu jakoś pomóc i staraj się
(jeśli jest to zasadne i możliwe) spełnić jego prośby.
Zasady te można dopasować również do podjęcia interwencji wobec osoby dorosłej,
która doświadcza lub doświadczyła krzywdzenia.
PROCEDURA 14.
Stosowanie standardów
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140),
Art. 22c ust 4 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich,
Art. 22c ust 5 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich.
Podejmowane działania należy każdorazowo dostosować do konkretnego przypadku i konkretnej osoby. W standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Procedury sporządza się, mając na uwadze konieczność ich zrozumienia przez osoby małoletnie. Stosowanie standardów ma na celu zapobieżenie krzywdzenia osób małoletnich, a także osób dorosłych.
Standardy wchodzą w życie z dniem ich podpisania
Data i podpis
…………………………………………
Pliki do pobrania
Zalacznik nr 1.pdf (109.42 KB)
Niebieska Karta (1).pdf (783.11 KB)
Standardy Ochrony Maloletnich Przedszkola Miejskiego nr 1 w Zlotoryi.docx (40.08 KB)