Przedszkole Miejskie nr 1 "Złote Skrzaty" w Złotoryi

ŚWIAT KOSMOSU I INNE CUDA W PRZEDSZKOLU NA STASZICA

17 marca 2021

Świat kosmosu i inne cuda w przedszkolu na Staszica

Dzieci z Przedszkola Miejskiego nr 1 w Złotoryi uczestniczą w aktywnym poznawaniu świata poprzez eksperymenty, które są przeważnie dobrane do realizowanej tematyki zajęć lub wynikają z propozycji dzieci, których uwaga skupiona jest wokół intrygującego je problemu.

– Dziecięce eksperymentowanie jest jednym ze sposobów aktywnej edukacji poprzez zabawę. Wpisuje się również w polisensoryczne (wielozmysłowe) poznawanie otaczającego świata i zachodzących w nim zjawisk – mówi dyrektorka placówki, Iwona Wodniak.

 

Dzieci z grupy średniaków m.in. określały „na oko”, w którym z różnych szklanych naczyń jest najwięcej, a w którym najmniej kolorowej cieczy. Potem sprawdzały swoje tezy poprzez zmierzenie pojemności naczyń wspólną miarą. Innym razem przedszkolaki obserwowały wędrówkę i mieszanie się kolorowych cieczy przy pomocy papierowych ręczników. – Wiele ekscytacji przyniosła im zabawa z barwną tęczą na talerzu oraz doświadczenie ze świeczką na kolorowym płynie. Dzieci nie mogły uwierzyć w podnoszenie się poziomu cieczy pod szklanką. Eksperyment powtarzaliśmy więc kilkakrotnie, aby mieć jasność i pewność, że nasze spostrzeżenia się potwierdzają – dodaje Iwona Wodniak.

Starszaki z zerówki wykorzystały m.in. swoją wiedzę do stworzenia „kosmosu w słoiku”. Wsypywały do słoja, zalewały wodą, mieszały i barwiły różne tajemnicze materiały, składniki i ozdoby, aż w szklanym naczyniu powstał „świat kosmosu”.

– Tak niewiele potrzeba, aby zainteresować dzieci trudnym, niedostępnym bezpośrednio tematem, albo zjawiskiem przyrodniczym, fizycznym czy chemicznym. Najważniejsze jest stworzenie dzieciom możliwości, warunków i pozwolenie na działanie, na doświadczanie i eksperymentowanie. Tego rodzaju zabawy zaspakajają u nich potrzebę poznawania otoczenia, odkrywania nieznanych im dotychczas właściwości przedmiotów i zjawisk. Towarzyszy temu napięcie, które dostarcza dzieciom zadowolenia, satysfakcji i radości z tego, że coś poznało, odkryło, doszło do jakiegoś wniosku. To ładunek pozytywnych emocji, jakie niesie ze sobą dziecięce eksperymentowanie. Ma ono ogromny wpływ na rozwój i wychowanie dziecka, dlatego jak najwięcej będziemy do niego powracali – zapewnia dyrektorka.